19. heinäkuuta 2015

Laivalla lasten ehdoilla

Me oltiin heinäkuun alkupuolella päivä Tukholmassa risteilyllä ja sen jälkeen vieteettiin vielä päivä Helsingissäkin ja nyt olen vihdoin saanut katsottua vähän kuvia läpi ja ensimmäinen reissusatsi tulisi tässä lähinnä nyt menomatkasta laivalla ja paluusta kirjoittelen sitten ehkä vähän tiivistetymmän version!:) Tukholmasta ja meidän Helsingin päivästä kirjoittelen vielä erikseen, mutta tässä nyt ensin tosiaan vähän menomatkan fiiliksiä! :)

Maanantaina lähdettiin aamusta ajelemaan Helsinkiä kohti ja sunnuntaina pakkailtiinkin auto jo aika hyvin valmiiksi, jotta päästiin rauhassa lähtemään, ilman aamun paniikkia pakkaus hässäkässä! :) Tytöille olikin aika hyvin automatkalle tekemistä ja kuten arvelinkin niin Lilja nukahti jo alkumatkasta ja heräsi vasta Lahden kohdilla, jossa tehtiin ainut pieni pysähdys Jyväskylän ja Helsingin välillä! Emilia lueskeli kirjoja, pelaili "i padillaan", katseli ihan vain maisemia auton ikkunasta ja suurin osa alumatkasta kului uuden tehtäväkirjan tehtäviä tehden, joista Emilia tykkää tosi paljon! Lahden jälkeen syötiin vähän eväitä, kuunneltiin Mimmien Muskari cd:tä, joka myös on ollut molempien tyttöjen ihan lemppari ja tytöt lauloikin takapenkillä melkein kilpaa laulujen mukana! Lilja taas välillä laitteli tarroja, mikä taas on ollut Liljalle sellaista mieluista puuhaa ja menomatka sujuikin oikeastaan melkein paremmin kuin hyvin! :)

Sataman läheltä löydettiin Melinan vinkistä ParkManin avulla 24e:n parkki ja siinä tosiaan säästää aika hyvin kyllä tuohon Olympiaterminaalin noin 70 euron parkkimaksuun verrattuna! Me oltiin noin neljän aikaan terminaalissa, kun laiva lähti tosiaan viideltä ja päästiinkin suoraan kävelemään laivaan, mitään isompia ruuhkia! Se olikin melkein ainut mitä etukäteen vähän mietittiin, että jos tuolla joutuu vielä kauan odottelemaan ennen laivaan pääsyä kauheassa tungoksessa ja tosiaan tyttöjen istuttua autossa ensin monen tunnin matkan jälkeen, mutta odotteluilta kyllä vältyttiin ihan täysin! :) Toinen vähän etukäteen mietityttänyt juttu oli meille matkaratteiden tarpeellisuus, sillä Liljahan ei ole suostunut viime aikoina enää oikeastaan rattaissa istumaan vaan haluaa kävellä joka paikkaan itse, joten mietittiin raahataanko niitä mukana sitten ihan turhaan! Matkikset kuitenkin otettiin mukaan ja ainakin se helpotti matkatavaroiden kuljettamisessa niin että toisella ainakin oli kädet vapaana tyttöjen kanssa! Ja kyllä olisi varmaan ainakin mun niskat olleet tän reissun jälkeen jumissa, jos olisi laukkujen lisäksi joutunut välillä kanniskelemaan Liljaa sylissä, sillä ihan koko aikaa ei noita kahta voi päästää ihan juoksemaankaan, eikä tuo 2-vuotias kuitenkaan kovin pitkiä matkoja jaksa kävelläkään! :)

Vastassa meitä odotti Muumipeikko ja Pikku-Myy, joita tytöt kävivät heti halailemassa ja siitä suunnattiin ensin hyttiin viemään tavaroita ja ennen laivan lähtöä jo suunnattiin vähän kiertelemään laivaa!

Me oltiin tosiaan Silja Serenadella, jolla ei oltukaan aiemmin oltu, vaikka melkein kaikki muut laivat varmaan ollaankin käyty läpi! :) Meidän laivan valintaan vaikutti ehdottomasti aikataulu ja se että laivalla olisi paljon kivaa tekemistä etenkin juuri lapsiperheille! Tallink Siljalta Serenade ja Symphony tekeekin näitä päivä Tukholmassa risteilyitä ja nämä on ainoat laivat joilta löytyy tuo upea Promenade kävelykatu! Molemmat laivat lähtee tosiaan klo 17 eikä aamulla laivan saapuessa satamaankaan tarvitse nousta ihan kukonlaulun aikoihin ja tämä sopii etenkin meille vähän kauempaa matkustaville ja etenkin lapsiperheille todella hyvin, sillä aikaa jää laivalla muuhunkin kuin vain yöpymiseen laivassa! Vikingiltä ainakin Grace (joka myös olisi ollut varmaan ihan hyvä laiva) lähdöt oli myöhemmin illalla, joten siinä ei ihan näin pienten lasten kanssa olisi laivalla ehtinytkään tehdä juuri mitään muuta kuin suunnata ruokailujen jälkeen nukkumaan!

Tekemistähän tuolla laivalla oli kyllä jos jonkinmoista ja me keskityttiin tosiaan ihan vain noihin lastenjuttuihin! Menomatkalla ei kyllä sen kummemmin ehditty edes mitään lastenohjelmaa erikseen mistään edes katsoa vaan piipahdettiin nopeasti tax-freessä ja loppuilta menikin oikeastaan melkeinpä leikkihuoneessa ja muumi-discossa! :)

Kannella 7 sijaitsee Silja Land-leikkihuone, jossa tytöt tosiaan viihtyivätkin menomatkalla melkein koko ajan! Leikkihuone on jaettu kahteen osaan, jossa toisella puolella oli pallomeri isommille ja toisella puolella pienemmille! Seikkailulaiva ja sieltä johtava liukumäki pallomereen oli tyttöjen lemppareita ja tätä rataa mentiinkin aika monta kertaa! Pienten puolelta löytyi myös muita leikkijuttuja, kuten junarataa, leikkikeittiöjuttuja, piirustusvälineitä ym. joilla sai kyllä hyvin aikaa kulumaan!

Kahdeksalta alkoi Muumi-disco, josta käytiin myös leikkihuoneessa sanomassa kaikille ja se olikin hyvä, sillä meiltä se olisi muuten jäänytkin väliin, kun ohjelmaa ei menomatkalla tullut edes katsottua! Tytöt oli molemmat aivan innoissaan muumeista ja discossa tanssivat muiden lasten mukana! Lilja itseasiassa veti vähän taas omaa showta ja pyöri kaikkien keskellä lattialla jossain välillä niin että muut alkoi taputtamaan hänelle ja siitäkös tuo meidän neiti 2vee vaan innostui enemmän! :D Otin tyttöjen tansseista ja tuosta Liljankin "esityksestä" muutaman videonkin taas ja voi että niille on taas kotona naurettu! :)

Muumi-discon jälkeen alkoi soimaan vielä Robinin Boom Kah, joka tietysti täytyi jäädä vielä Emilian kanssa tanssimaan! :) Sitten suunaattinkin vielä iltapalalle ja hyvissä ajoin jo hyttiin nukkumaan! Taisi olla tytöt väsytettykin jo aika hyvin ja molemmat simahtivat melkein heti ja saatiin hyvät yöunet seuraavaa päivää varten! :)

Illalla saatiinkin leikkihuoneen risteilyassistentilta vinkkiä, että aamupalan voisi myös syödä laivan kokoustilojen puolella, jossa olisi siis aivan samat aamiaistarjottavat, kuin buffetissakin ja lisäksi vielä Muumimamman lettujakin! Kokoustiloihin on kesän ajaksi rakennettukin lasten oma Summer Center maailma, jossa on iso esterata, pomppulinna ja monenlaista puuhasteltavaa! Tuolla ei vielä menomatkalla hoksattukaan käydä, joten suuntasimme sinne aamupalalle noin yhdeksän pintaan ja tytöt pääsivät vielä hetkeksi leikkimään, ennen laivan saapumista satamaan! Muumimamma ja Harri Hyljekin tulivat lapsia viihdyttämään ja me ehdittiin miehen kanssa hörppiä hyvin aamukahvitkin vielä tyttöjen touhutessa esteradalla ihan näköetäisyyden päässä meidän ruokapöydästä!

Mielestäni aamupala tuolla kokoustilojen puolella olikin todella hyvin järjestetty juuri lapsiperheille, sillä muuten tuohon aamupala aikaan Summer Center oli suljettuna, mutta lapsiperheille suunnatun aamiaisen jälkeen pienimmät pääsivät sinne leikkimään ja vanhemmat saivat syödä vielä rauhassa ja tosiaan täysin samaa ruokaa kuin buffetissakin!

Tukholman päivästä ja paluumatkasta ainakin lyhykäisyydessään kirjoittelen vielä erikseen, ettei tule ihan kuvaähky, joten palaillaan niihin vielä toisen postauksen merkeissä! :)